Het belang van blijven leren
Onze hersenen zijn flexibel. Dit fenomeen heet neuroplasticiteit: het vermogen van de hersenen om zich aan te passen en nieuwe verbindingen aan te leggen. Dit gebeurt niet alleen in de kindertijd, maar een leven lang. Iedere keer dat je iets nieuws leert, train je je brein om nieuwe “paden” te creëren.
Waarom iets nieuws leren helpt
Het leren van een nieuwe vaardigheid – of dat nu haken, piano spelen of een nieuwe taal leren is – daagt je hersenen uit. Hierdoor ontstaan er nieuwe verbindingen tussen zenuwcellen. Onderzoek laat zien dat dit niet alleen bijdraagt aan cognitieve gezondheid, maar ook je gevoel van zingeving en welbevinden kan vergroten.
Een nieuwe uitdaging geeft:
-
Een doel om naartoe te werken.
-
Een bezigheid die je aandacht vraagt en je gedachten even weghaalt van zorgen of klachten.
-
Een gevoel van competentie en plezier wanneer je merkt dat je vooruitgaat, hoe klein de stappen ook zijn.
Belangrijk: balans en maat houden
Nieuwe activiteiten kunnen energie geven, maar het is wel essentieel dat je jezelf niet overbelast. Het gaat erom dat de uitdaging past binnen jouw mogelijkheden. Vaak zijn er creatieve manieren om iets tóch te doen, ook al vraagt het om aanpassing.
Zelf ben ik dit nu aan het toepassen door te beginnen met pianospelen. Mijn armen vinden dat niet altijd even leuk, maar ik merk dat het stap voor stap beter gaat. De kracht en coördinatie in mijn handen nemen iets toe, waardoor ik er steeds meer plezier aan beleef. Hoewel mijn klachten blijven, merk ik dat deze nieuwe uitdaging me energie en plezier opleveren.
Door mijn dagen af te wisselen met verschillende activiteiten en voldoende rustmomenten, blijven ze leuk en betekenisvol. Dat is misschien wel de belangrijkste boodschap: het gaat er niet om klachten weg te nemen, maar om manieren te vinden waarop je je beter voelt, nieuwe energie ervaart en plezier houdt in het leven.
gebruikte literatuur:
Over neuroplasticiteit en leren
-
Doidge, N. (2007). The Brain That Changes Itself. – Populairwetenschappelijk boek over neuroplasticiteit en hoe leren het brein verandert.
-
Kleim, J. A., & Jones, T. A. (2008). Principles of experience-dependent neural plasticity: Implications for rehabilitation after brain damage. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 51(1), S225–S239. – Artikel dat uitlegt hoe oefenen en leren structurele veranderingen in de hersenen veroorzaakt.
Over leren van nieuwe vaardigheden
-
Ericsson, K. A., & Pool, R. (2017). Peak:secrets from the New Science of Expertise.